STORM SAILS
le ad támaszt, kisebb hajón, amilyen az én 33-asom bőven elég a jib első élében feszülő kevlár, lekötve a horgonycsörlő mögötti közép bikára. A vitorla felhúzására ideális a száling magasságából kibúvó spi felba kötele.Ez a kis fok nem igényel külön behúzó pontot, egyszerűen be lehet fűzni a pihenő génua shot kötélvezetőjébe. Ha gyengül a szél alá húzható a kitekert génua és akár úgy is maradhat, ha a fordulóknál van energiánk a sok be és kitekerésre. Fölmerül a kérdés, miért nem elég a reffelhető rollgénuából kiengedni a megfelelő méretet? A roll rendszer egy merev nútos forstagra épül. Kitekert állapotban a forstag sinén megoszlik a terhelés. Ha csak részben tekerjük ki a vitorla élek koncentráltan terhelik a sint, amin segíthet az un. roll-ref génuák kipárnázása, de 40 csomó felett a csökkentett vitorla alaktalan, lengedező az iránytartást megnehezítő felületté válik.
Lássuk milyen vitorlát használhatunk az árboc mögött. A gyakorlat az, hogy megbízunk a dupla ref-ben, de tapasztalatból tudom, hogy kemény szelekben még az is sok, ráadásul ha lelazul a reffelt grósz alsó éle, a bumot ölelő reffzsinórok szétszakítják a vitorlát. 40+os szelekben a latnik kiszakadnak, ha lobogtatásra kényszerülünk. Az árbócba betekerhető vitorlák anyaga a helyhiány miatt nem túl vastag, 20 csomó felett már nem igazán ajánlják a használatukat, ráadásul nagy nyomás alatt a betekerő szerkezetek is gyakran feladják a működést. Sokan nem is tudják, de a rollgrószos árbocokon van egy vékony nut, amibe kényelmesen behúzható egy plusz vitorla. Az alsó élet egy tépőzárral az árbochoz, a hátsót a bumhoz rögzítjük. Külön felhúzóra nincs szükség a dirk kötele pont megteszi. Az alsó élet a dirk bumban futó feszítőjére bízhatjuk. A két vitorla összfelülete alig 8 m2 gyönyörűen vitte a hajót. A max 43 csomós ráfujásokban többször rá is kellett engednünk, de a latni nélküli vitorla jól tűrte a lobogtatást.”
PORTHOLE | Gerő András | 2022. Február 12.