STORM SAILS

 
how to rig a storm jib and storm trysail as storm sails on a sailboat
„A vihar vitorlák arról híresek, hogy szinte soha nem kerülnek használatba, mert a józan hajós nem keresi a bajt. Az üvöltő negyvenesekben szerelnek ilyen cuccot, látványos színekkel hirdetve a captain eltökéltségét, persze a jó a láthatóság sem haszontalan. A szett két részből áll: a zsebkendőnyi fokból (storm jib) és az alig nagyobb grosz (try sail). A jib valójában igen hasznos felület, ha jó helyre húzzák. Vannak a forstágot átölelő jibek, de véleményem szerint a jib első élének a forstag mögött a helye. Ehhez nagyobb hajókon az úgynevezett inner fore-stay drótköte

le ad támaszt, kisebb hajón, amilyen az én 33-asom bőven elég a jib első élében feszülő kevlár, lekötve a horgonycsörlő mögötti közép bikára. A vitorla felhúzására ideális a száling magasságából kibúvó spi felba kötele.Ez a kis fok nem igényel külön behúzó pontot, egyszerűen be lehet fűzni a pihenő génua shot kötélvezetőjébe. Ha gyengül a szél alá húzható a kitekert génua és akár úgy is maradhat, ha a fordulóknál van energiánk a sok be és kitekerésre. Fölmerül a kérdés, miért nem elég a reffelhető rollgénuából kiengedni a megfelelő méretet? A roll rendszer egy merev nútos forstagra épül. Kitekert állapotban a forstag sinén megoszlik a terhelés. Ha csak részben tekerjük ki a vitorla élek koncentráltan terhelik a sint, amin segíthet az un. roll-ref génuák kipárnázása, de 40 csomó felett a csökkentett vitorla alaktalan, lengedező az iránytartást megnehezítő felületté válik.

Lássuk milyen vitorlát használhatunk az árboc mögött. A gyakorlat az, hogy megbízunk a dupla ref-ben, de tapasztalatból tudom, hogy kemény szelekben még az is sok, ráadásul ha lelazul a reffelt grósz alsó éle, a bumot ölelő reffzsinórok szétszakítják a vitorlát. 40+os szelekben a latnik kiszakadnak, ha lobogtatásra kényszerülünk. Az árbócba betekerhető vitorlák anyaga a helyhiány miatt nem túl vastag, 20 csomó felett már nem igazán ajánlják a használatukat, ráadásul nagy nyomás alatt a betekerő szerkezetek is gyakran feladják a működést. Sokan nem is tudják, de a rollgrószos árbocokon van egy vékony nut, amibe kényelmesen behúzható egy plusz vitorla. Az alsó élet egy tépőzárral az árbochoz, a hátsót a bumhoz rögzítjük. Külön felhúzóra nincs szükség a dirk kötele pont megteszi. Az alsó élet a dirk bumban futó feszítőjére bízhatjuk. A két vitorla összfelülete alig 8 m2 gyönyörűen vitte a hajót. A max 43 csomós ráfujásokban többször rá is kellett engednünk, de a latni nélküli vitorla jól tűrte a lobogtatást.”

PORTHOLE | Gerő András | 2022. Február 12.

 

 

 
 STORM_SAILS_TABLE.jpg
 
Storm sails

Storm sails

SY

SY

Asymemtric spinakker

Asymemtric spinakker

Cruiser code0

Cruiser code0

 
 
 
  
 
 
 
Spinakker bags

Spinakker bags

Spinakker sleeves

Spinakker sleeves

Furler

Furler

Genua Zip bags

Genua Zip bags